سلام

و ببخشید!

چقد دیر به دیر مطلب مینویسم...

در هر حال، نوشتن بهتر از ننوشتنه احتمالا!

بخش اول مطلبی که الان میخونید، چن ماه پیش! تو این لینک نوشته شد:

واما کنکور 96، و اما شبکه و امنیت با طعم بلا تکلیفی! چه باید کرد؟! - قسمت اول

اونجا در مورد این گفتم که اگر هم احیانا بالاخره! امسال کنکور شبکه و امنیت رفت زیر مجموعه کامپیوتر، انصافا خیلی هم فاجعه ی خاصی به بار نمیاد برا اونایی که تا الان فک میکردن زیر مجموعه آی تی میمونه و به همین حساب درس خوندن... تازه شایدم بهتر بشه! بعبارتی هیچ جای نگرانی نیست! توضیحات مبسوطش رو اونجا نوشتم...

اما بالاخره چه باید کرد؟!

بلاتکلیفی کنکور ارشد شبکه و امنیت

گرچه به گفته سازمان سنجش دفترچه کنکور ارشد، دی ماه منتشر میشه و این یعنی کمتر از یک ماه دیگه همه چی روشن میشه، اما بالاخره گفتم تا دیر تر از این نشده (:دی) بیام و این قسمت دوم این مطلبو بنویسم... اصن شاید یکی از همین الان بخواد شرو کنه برا کنکور ارشد شبکه و امنیت(لابد برا رتبه یک هم میخواد بخونه :دی)

خب، چیزی که میخونید، عمدتا عصاره ای از نظرات مشاورین کنکوری در حوزه کامپیوتر و آی تی هست... از جمله آقای دکتر حقیقت مدیر گروه کامپیوتر موسسه پژوهش، آقای دکتر فرزام استاد و مشاور موسسه نصیر و دیگران... پس اینجا نظرات این بنده ی حقیر شکست خورده نیست(:دی) که اگر لالایی بلد بود برای خودش میخوند!

اما بریم سر اصل مطلب: چه باید کرد؟!

نکته اول: اولا تغییراتی که اتفاق میفته اونقدر زیاد نیست که خطر جدی! یا حتی شوخی! ایجاد کنه!

نکته دوم: میشه گفت که عملا تفاوت توی دو تا درس هست! یعنی دوراهی اینکه: هوش و نرم افزار بخونم؟ یا نظریه و منطقی بخونم؟

نکته سوم: عاقلانه ترین کار اینه که تمرکز کنید روی دروسی که در هر حال چه شبکه و امنیت تو کامپیوتر برن چه تو آی تی باید خونده بشن!

 یعنی این 8 درس: زبان، شبکه(شامل انتقال داده و شبکه)، طراحی الگوریتم، ساختمان داده، پایگاه داده، سیستم عامل، معماری، ریاضی گسسته

به این ترتیب اگر شبکه زیر مجموعه کامپیوتر موند... که درسای منطقی و نظریه و احتمالا یه درس ریاضی دیگه که محاسبات یا آمار باشه بخونید (اگر بخواید رو ریاضی هم سرمایه گذاری کنید...) و اگر تو آی تی بمونه، دو درس مهندسی نرم و هوش باید بخونید که در هر حال، این درسای اضافه، درسایی نیستن که نشه جمعشون کرد. مخصوصا مهندسی نرم که عملا بهتره همون حدودای دی ماه به بعد به طور جدی خونده بشه در هر حال باتوجه به محتوای انتزاعی و فرار بودنش! یا اون طرف درس ساده ای مثل مدار منطقی...

اون ریاضی مهندسی و آمار هم کلا بهشون فکر نکنید! در هر حال ارزش خوندن ندارن با توجه به ضریب 1 بودن و حجم زیادشون...

پس در هر حال، تا قبل از اومدن دفترچه، عاقلانه ترین کار، تمرکز روی 8 درسی هست که بیان شد! و خلاص! بی هیچ دغدغه ای... چون این بهترین و عاقلانه ترین راه هست. اصلا همین 8 تا درس هستن که در هر حال هر طرفی بمونه این گرایشا، بار اصلی رو به دوش دارن!

نکته چهارم(پیشنهاد دکتر حقیقت): یک راه کم هزینه از نظر زمانی اینه که درسای هوش و مهندسی نرم، در پس زمینه ی! اون 8 تا درس خونده بشن...

تفسیر! من از عبارت در پس زمینه که دکتر حقیقت به کار بردن، اینه که کج دار و مریز! کم کم، نه عمیق! یواش یواش :دی یا لابد همچین چیزی!

این یکی که آقای دکتر حقیقت بیان کردن رو نمیدونم دقیقا منظورشون چی هست... بالاخره یه گیچ بازاری درست کرده این سازمان سنجش بی وجدان! که آدم نمیدونه چیکار کنه دقیق!!

خوبه یه مطلبی از کانال موسسه نصیر که آقای دکتر فرزام مینویسن (دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و مدرس موسسه نصیر) در باره بلاتکلیفی این دو گرایش بذارم، جالبه حرفشون! 

از نکات جالب توجه اعلام رسمی #دروس_امتحانی آزمون #دکتری سال 1396، این است که برای #اولین بار در آزمون #دکتری، گرایش #شبکه_و_امنیت (با عنوان #شبکه_های_کامپیوتری_و_رایانش_امن) به عنوان گرایشی مستقل از رشته ی #مهندسی_کامپیوتر (نه زیرمجموعه رشته ی #فناوری_اطلاعات) با کد 2357 اعلام شده است.
شاید این تغییر به نوعی نشان دهنده ی این امر باشه که به احتمال زیاد گرایش #شبکه_و_امنیت امسال زیرمجموعه رشته ی #مهندسی_کامپیوتر خواهد بود و دیگر زیرمجموعه رشته #فناوری_اطلاعات نخواهد بود. اما با توجه به شناختی که از #سازمان_سنجش_کشور داریم، بنده باز هم پیشنهاد می کنم Planیی که در پست های قبلی (telegram.me/NasirComputerIT/820) مطرح کردم رو پیش بروید تا در صورت هر گونه تصمیم از جانب #سازمان_سنجش_کشور، ضرری از لحاظ هزینه زمانی و مالی کلاس ها نداشته باشید.

----------------------------------

آقای دکتر فرزام البته تو پستی که مشاوره دادن در این باره که چه کنیم با این بلا تکلیفی، گفتن درس منطقی رو هم بخونید... و آقای دکتر حقیقت اینطور نگفتن و به نظرم حرف آقای دکتر حقیقت دقیق تر هست. چون درس منطقی درس ساده ای هست تو کنکور و به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمیشه اگر خونده نشه و از همون بعد از انتشار دفترچه خونده بشه به فرض اینکه شبکه و امنیت برن تو کامپیوتر... گرچه پایه ای برای معماری هست و خوندنش هم ضرری نداره برای یاد گرفتن پایه! ولی از نظر دقت کنکوری و زدن تستا و الی آخر، بالاخره وقت خودشو میگیره و بهتره چون تکلیف معلوم نیست، همون بعد از انتشار دفترچه درموردش تصمیم گرفته بشه

----------------------------------

نکته بعد اینکه بر خلاف حرف آقای فرزام، دکتر حقیقت معتقدن که شایعه ای! مبنی بر اینکه این دو گرایش برای کنکور 96 هم توی آی تی باقی میمونن وجود داره!

پستی که تو کانالسون گذاشتن اینه: 

#آخرین_شایعه ای که از درون سازمان سنجش شنیده شده است حاکی از این است که در آزمون ارشد 96، گرایش های شبکه و امنیت، طبق روال سال گذشته زیر مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات خواهد بود. اگرچه این هم شایعه است.

----------------------------------

و امان از #شایعه ها!