ضمن اینکه هنوز درگیر کارای ترخیص از سربازی هستم و از بس پاسکاری شدم بین این سازمان و اون سازمان دیگه نا ندارم! و ضمن اینکه با وجود نگرفتن اون نتیجه ی مطلوب ذهنی! بعد از دوسال کنکور دادن هنوز از رو نرفتم و از کنکور حرف میزنم :دی و ضمن پررویی تمام!، فکرامو کردم و گفتم به هر حال، یک علی کنکوری! هرچی نداشته باشه، تجربه زیاد داره! گفتم باز بنویسم از این کنکور لعنتی شبکه و امنیت...

با همه این مقدمات، به هر حال این روزا روزای گرم اندیشه ی شروع! درس خوندن هست برای کسانی که مث ما نیستن و از نعمت مشمول خدمت سربازی! شدن محروم هستن و میتونن در کنکور 96 شرکت کنن و براش بخونن.

این وسط برای اونایی که درگیر عشق این دو گرایش هستن کماکان دردسر بزرگ پا در هوا موندن بین اینکه بالاخره تو آی تی میمونن یا میرن تو کامپیوتر، اذیت کننده به نظر میاد.

مسیر

گفتم در مورد اینکه با این وضعیت چطور میشه کنار اومد تا روز انتشار دفترچه و نهایی شدن تکلیف این دو گرایش بنویسم.

هم تجربه خودم هم دیدگاه تنی چند! از مشاوران باسابقه کنکور که تو این موسسات مختلف مشغول خدمت رسانی(!) به خلق الله هستن...

توی دو قسمت در این مورد چیزایی به ذهنم رسیده، قسمت اول اینکه اگر بره تو کامپیوتر چه اتفاقات خوب یا بدی میفته؟ قسمت دوم اینکه حالا اگر رفت چه باید کرد؟ که توی ادامه مطلب میتونید بخونید درموردش.

بریم سر اصل مطلب؛

سوال شماره یک: آیا اگر این دو گرایش بروند زیر مجموعه کامپیوتر، پدرهامون درومدست و کلن وضمون وخیمه و کارمون مثلا خیلی سخت خواهد شد؟

گفتم اول این سوالو که به نظرم دغدغه شماره یک علاقه مندان به این گرایشا هست بررسی کنیم، بعد بریم سراغ اینکه حالا به طور کلی برای برنامه ریزی و درس خوندن چیکارا میشه کرد اگر این گرایشا برن زیر مجموعه کامپیوتر. چون این سوال خودش یه بحث جدایی رو باز میکنه برای اونایی که علاقه دارن به این گرایشا و از اینکه بره زیرمجموعه کامپیوتر ترس دارن! یعنی در اصل خود این سوال و جوابش میتونه تکلیف یه عده رو معلوم کنه اگر دقیق بهش نگاه نکنن و با فرضیات ذهنی خودشون پیش برن! به این معنی که خیلیایی که علاقه دارن به این گرایشا، با یه فرض غلط ذهنی که میگه اگر بره تو کامپیوتر کار سخت میشه و فلان و بهمان، کلا از خیر این گرایشا میگذرن یا اینکه در هر حال روحیشونو میبازن اگر خبر برسه که این گرایشا  رفته زیر مجموعه کامپیوتر.

من میخوام اینجا ثابت کنم که فارغ از رشته کارشناسی داوطلب و فارغ از قوت و ضعف پایه داوطلب، با رفتن این گرایشا به زیر مجموعه کامپیوتر، اگر کار ساده تر نشه(که به نظر من میشه و اینو با دلیل میگم اینجا!)، قطعا کار سخت تر نمیشه!

دلایل من چیه که میگم کار اگر آسون تر نشه سخت تر نمیشه؟ بخونید:

1- مسئله ی رقابت: درمورد رشته ی آی تی، میدونیم که یه رشته شناور هست؛ یعنی عملا همه رشته های مهندسی، علاوه بر رشته خودشون میتونن در کنکور آی تی هم شرکت کنن به شرط اینکه هم زمان نباشه کنکوراشون البته! این خودش رقبا رو چن برابر میکنه. تصور اینکه اینا سیاهی لشکر هستن هم بریزید دور! همین کنکور 94، رتبه 10 کنکور شبکه رشته لیسانسش شیمی بود! البته ایشون تمرکزش کلا رو همین کنکور آی تی بوده کلا، منظورم اینه که اگر میگیم از رشته های دیکه هم میان کنکور آی تی شرکت میکنن، یعنی با رقبای بالقوه ای از رشته های دیگه هم مواجهیم علاوه بر کسانی که خودشون آی تی خوندن. بچه های کامپیوتر هم که برای تفنن هم که شده آی تی هم شرکت میکنن اکثرا! بچه های ریاضی و الباقی رشته های نزدیک و دور هم که هستن در خدمتمون!... خلاصه مطلب اینکه در عمل داوطلبای گرایشای مختلف کنکور آی تی، قریب به چهار پنج برابر داوطلبان گرایشای کامپیوتر هستن! چون تو کامپیوتر دفترچه های تخصصی جدا میشه و هرکس مجبوره گرایش تخصصیشو امتحان بده و عملا نمیتونه و براش بی فایدست که گریزی هم به سوالات گرایشای دیگه بزنه! در حالی که تو آی تی فقط یه دفترچه هست و قص علی هذا... یعنی همه رقیب هم هستن!

بدیهی هست که رقابت در یک مسابقه، جدی ترین عامل برای پیچیده شدن تصاحب مقام در اون میدان هست، رقابت بیشتر، سختی بیشتر... کنکور کارشناسی چرا سخته توش رتبه زیر هزار بیاری؟ در حالی که تو کنکور ارشد رتبه زیر هزار با سفید تحویل دادن پاسخ نامه هم تو بعضی گرایشا کاملا امکان پذیره!

2- مساله ظرفیت: گرایشای رشته آی تی به طور کلی ظرفیتشون به شدت کمه و متاسفانه به دلیل اینکه این رشته برای هر چهار گرایشی که داره یه دفترچه بیشتر نداره تو کنکور، عملا همه رقیب هم هستن! برای تعداد کمی صندلی! و این مساله، موضوع قبولی در دانشگاه های برتر در گرایشهای مختلف این رشته بخصوص شبکه و امنیت رو که عملا قریب به اتفاق داوطلبان کنکور آی تی دنبال همین گرایشا هستن، سخت تر میکنه.

در حالی که در کنکور کامپیوتر، به دلیل جدا بودن دفترچه تخصصی و سوالات هر گرایش، عملا هرکس رقیب همون کسانی هست که واقعا برای یه گرایش خاص دارن تلاش میکنن و وارد صحنه شدن و صندلی های هر گرایش برای همونایی هست که سوالات تخصصی همون گرایش رو پاسخ دادن! صنلی های گرایش هوش، به داوطلبای پاسخ دهنده به سوالات تخصصی گرایش نرم افزار نمیرسه!

این رقابت سنگین و این ظرفیت کم رو بذارید کنار این مطلب که در کنکور آی تی علی الخصوص شبکه و امنیت، رتبه بالای 80 بیاری دیگه احتمالا شبانه دانشگاهای تهران هم نمیاری! ولی تو کامپیوتر با رتبه زیر صد میشه روزانه دانشگاهای تهرانو آورد تو اکثر گرایشای کامپیوتر حالا نه الزاما شریف و امیر کبیر...

این وضعیت رو حالا اینجور در نظر بگیرید که آی تی بره زیر مجموعه کامپیوتر... دیگه هرکی از ننش قهر میکنه نمیتونه بیاد و کنکور شبکه رو هم بده! دیگه عملا رقبات مجبورن تصمیمشونو بگیرن و به طور خاص برای همین گرایش کار کنن... دیگه رقبات میتونه در حد زیر 10 هزار نفر کاهش پیدا کنه... قبلا چون یه دفترچه بیشتر نبود و همه رقیب هم بودن، بیش از 4 برابر این بود رقبات و الی آخر...

3- مساله محتوای آزمون: و اما محتوای آزمون! همون چیزی که بعضیا رو اذیت میکنه اگر شبکه بره زیر مجموعه کامپیوتر! ولی اینجا باید بگم که عملا درمورد محتوا هم اتفاق خاصی نمیفته! یعنی ساده تر نشه، سخت تر نشده، بخونید:

روی کاغذ، چه درسایی اضافه میشه اگر شبکه و امنیت برن تو کامپیوتر؟ درسای ریاضی شامل ریاضی مهندسی و آمار و محاسبات / مدار منطقی / نظریه

چه درسایی حذف میشه؟ هوش مصنوعی و مهندسی نرم افزار

خب، من اینجا بحث دارم رو این درسا، اولا اون درسای ریاضی رو تاحالا هیچ آدم عاقلی بیشتر از دوتاشو نخونده! هیچ آدم عاقلی! مورد هم میشناسم که با سفید گذاشتن ریاضی، الان داره شریف میخونه! هم نرم افزار سراغ دارم هم هوش مصنوعی!

دوتا درس میخونن از ریاضی اونایی که میخوان رتبه برتر بشن، یعنی یکیش گسسته، و یکیش هم مثلا آمار. تازه درصد رتبه برترای گرایشای کامپیوتر تو ریاضی، حدودای 20 تا 30 بوده! یعنی در حد 5 سوال ریاضی! که میشه تعداد سوالات درس گسسته تو کنکورشون

اخیرا هم ضریب ریاضی نصف شده تو کنکور کامپیوتر! یعنی هم ضریب با زبان... یعنی ارزشش از قبل هم کمتر شده!

نکته مهم تر!!! درس گسسته در کنکور آی تی ضریبش 4 هست و خیلی مهم! و حقیقتا جزء درسایی هست که سوالای سختی ازش میاد. گسسته آی تی به مراتب سخت تر از گسسته تو کامپیوتر ازش سوال میدن! میتونید پیگیرش باشید... یعنی این درس تو آی تی واجبه خوندنش و حیاتی! با ضریب چهار و 6 سوال سخت! ولی تو کامپیوتر ضریبش یک هست و ساده تر میدنش و از 5 تا سوال بتونی 2 الی 3 تاشو بزنی عالیه!

خب، این از غول ریاضی!

پس از این نظر واقعا اتفاق خاصی نیفتاده، شاید وض بهتر هم شده با وجود درس گسسته تو آی تی و داستانش...

 

خب، میمونه دو تا درس مدار منطقی و نظریه، در برابر دوتا درس هوش مصنوعی و مهندسی نرم افزار.

انصافا اینو دیگه همه دنیا معترف هستن که ساده ترین سوالا رو از بین تمام درسای آی تی و کامپیوتر، تو درس مدار منطقی میدن! ماشالا ماشالا تعداد سوالاش هم زیاده. 5 تا یعنی سولات واقعا گلابی! حالا اگرم تو یه کنکور خاص سخت داده باشن دیگه واقعا استثنا هست!

فقط درس نظریه کمی میتونه عرض اندام کنه!

اونطرف انصافا هوش مصنوعی و مهندسی نرم، میتونه کنار این دو درس قرار بگیره اگر نگیم اون دوتا توی آی تی با هم از این دوتا تو کامپیوتر با هم سخت تر نباشه!

درسای تخصصی این گرایش هم که شامل انتقال داده و شبکه و پایگاه و الگوریتم که همشون تو آی تی هم هستن...(انتقال داده و شبکه، دوتاش تو آی تی میشن شبکه... اینجا جدا شدن اتفاقا بهتر شده و تکلیف روشن تر شده)

اصلا این بحثا به کنار! واقعیت اینه که همون دو مورد اول کافیه برای قضاوت! چون محتوای آزمون تاثیر گذار نیست تو سختی و آسونی قبولی نهایی، چراکه محتوا برای همه هست! یعنی اگر کنکور کامپیوتر مثلا محتواش سخت تر باشه در دفترچه تخصصی، خب برای همه هست! ولی از نظر اینکه تو آی تی همه رقیب هم هستن و از رشته های دیگه هم میان و الی آخر دیگه تو کامپیوتر این وضعیتو نداریم!

تازه! یه چیز دیگه هم بود که یادم رفت! وقت آزمون رو هم در نظر بگیرید!!! دفترچه تخصصی کامپیوتر که پاسخگویی به سوالاش نقش اصلی رو ایفا میکنه، اونقد وقتش زیاده که عملا محاله کسی وقت کم بیاره!! محال!

حالا شما تو کنکور آی تی کسی رو سراغ دارید که وقت کم نیاورده باشه؟!!

خب، این سه تا مساله رو بذارید کنار هم، نتیجه چیه؟ لااقلش این نیست که بگیم  اتفاق خاصی نمیفته اگر بره تو کامپیوتر؟ حالا اینکه بگیم ساده تر میشه کارمون پیشکش!

سوال شماره دو: در شرایطی که هنوز تکلیف گرایش های شبکه و امنیت روشن نشده و اگر زیر مجموعه آی تی باشه یه سری درس باید براش خونده بشه و اگر زیر مجموعه کامپیوتر بشه باید یه سری درس دیگه براش خونده بشه، برای اونایی که قصد ادامه تحصیل تو این گرایشا دارن تکلیف چیه و چه باید کرد؟! (صورت سوالش ایقد طولانی شده، جوابش چی میشه دیگه!)

این سوال و جوابش بمونه برای پست بعدی، این پست خیلی طولانی شده دیگه. ایشالا فردا یا پسفردا مینویسم در این مورد که البته بیشتر نظر مشاورای مختلف هست تا نظر خودم که جسته و گریخته شنیدم و خوندم، چرا که داستان لالایی بلد بودن و نخوندن برای خود و الی آخر :دی میگه که کسی که خودش موفقیت کلانی به دست نیاورده، بهتره برای دیگرون نسخه نپیچه! حالا اگر گاهی هم حرفی بزنم سعیم اینه که بگم من این اشتباهاتو داشتم و بهش رسیدم مثلا...

--------------------

لینک قسمت دوم این مطلب: واما کنکور 96، و اما شبکه و امنیت با طعم بلا تکلیفی! چه باید کرد؟! - قسمت دوم